Na podzim 2015 jsem si naplánoval cestu do Torrevieji v jižním Španělsku, kde bychom s přítelkyní za několik let rádi trávili část života novopečených důchodců. Informací jsem si posháněl dost, ale není nad to vše uvidět na vlastní oči. Takže připravit auto – trochu z nostalgie po studentských časech jsem se rozhodl pro cestu Škodou Felicia kombi na LPG a jízdu mimo placené úseky, což by mělo snížit náklady na úroveň dostupnou širokému okruhu zájemců. Četl jsem o problémech s hledáním LPG ve Francii i Španělsku, proto jsem do letité navigace Tomtom před cestou přetáhl z “poi.cz“ seznam čerpacích stanic LPG, je tam uveden zvlášť pro ČR a zvlášť pro Evropu. Dále jsem zakoupil belgickou redukci pro tankování. Takto vybaven jsem plný optimismu vyrazil 23.10. v poledne ze Kdyně na necelých 2400 km dlouhou cestu. Po německých dálnicích se jelo bezvadně, jen několikrát mě zdržely kolony před zúžením na ještě dokončovaných opravách vozovky, naštěstí to nebyly pověstné Stau, celkové zdržení odhaduji maximálně na 20 minut. Na dálnici a v těsné blízkosti jsem tankoval 2x, jednou mi stačila italská koncovka na autě, podruhé jsem musel použít belgickou redukci. Ceny byly 0,649 a 0,689 €/l, popravdě jsem čekal o trochu méně. Možnosti natankovat LPG jsou ovšem široké, určitě by se dál od dálnice daly najít výhodnější ceny, tím jsem se ale nechtěl zdržovat. Francií jsem projel už s výrazně nižším rychlostním průměrem, člověk se musí smířit zejména s množstvím kruhových objezdů, ale zase je tam krásná krajina a vesničky, stále je na co se dívat. Tedy ve dne, v noci toho tolik vidět není. A také je tam řidší síť čerpacích stanic než u nás, navíc mnohem častěji jsou v noci zavřené. Kolem druhé hodiny ranní mi došel plyn, na benzín jsem dojel ještě asi 20 km do Clermont-Ferrandu, kde jsem přespal až do rána, kdy se u místního obchodního střediska otevřela čerpačka s poměrně ( na Francii) výhodnou cenou 0,667 €/l. Ve Francii mají stejné koncovky jako u nás, takže žádnou redukci nepotřebujete. Natankoval jsem plnou nádrž a hurá do Španělska. Tam mě čekalo první tankování v Gironě, navigace mě vedla k čerpačce asi dva kilometry mimo trasu, cena byla 0,599 €/l. Pozor - potřebujete ale opravdu španělskou redukci, ta je zcela jiná než uvádějí odkazy na internetu, kde je chybně zobrazena koncovka podobná bajonetové holandské. Se zapůjčením redukce oproti záloze nebo dokladu na čerpacích stanicích nebyl problém, případně je možno si ji koupit. Ve Španělsku mají asi nejřidší síť čerpacích stanic LPG ( jsou to RESPOL, ovšem jen některé), ještě 2x jsem musel dojet kratší vzdálenosti na benzín. Tankoval jsem za 0,598 a konečně v Torrevieji za 0,591 €/l. Asi polovina trasy po Španělsku vedla po neplacených silnicích dálničního typu, takže rychlostní průměr byl vyšší než ve Francii. Jel jsem ovšem “kochacím“ způsobem, při svižnější jízdě ještě v rámci rychlostních limitů by bylo možné dobu jízdy zkrátit o několik hodin. Takhle mi cesta trvala 36 hodin, z toho 6 hodin spánku, tedy cca 30 hodin za volantem. Celkový účet na 2365 km dlouhé trase byl 90,52 € za plyn, zhruba 60 km jsem jel na benzín, žádné jiné náklady jsem neměl.
V Torrevieje jsem se měl krásně, užil jsem si koupání v moři i prohlídky města a okolí, mazal jsem se léčivým bahnem v Lo Pagan, podíval jsem se do Cartageny i ještě trochu jižněji, vše bylo úžasné, utvrdil jsem se v názoru, že tady by se mi líbilo.
Zpáteční cesta proběhla také bez problémů, v Německu jsem se už nedostal do žádných kolon, Felda jela jako za mlada. V současné době předělávám ale na LPG Octavii, vejde se tam výrazně větší nádrž, což by dosavadní dojezd 400 – 500 km mělo zvednout někam k 900 km, vyzkouším to v dubnu, kdy bych se do Torrevieji zase rád podíval. Pokud se chce někdo přidat nebo potřebuje bližší informace, stačí napsat, pokud budu vědět, rád odpovím. Určitě je ta cesta hodně zajímavá a pobyt v Torrevieji můžu vřele doporučit.
Zdeněk