Online pojistky i pojistky přes telefon jsou pro české klienty krok správným směrem. Jejich sjednání je pohodlné a klienti zpravidla ušetří až deset procent na pojistném. Pojišťovny s tímto způsobem pojišťování mají méně práce a ušetří i na provizích pro externí prodejce. Čím dál více svých produktů proto nabízejí v přímém prodeji, tedy přes vlastní webové stránky, internetové porovnávače a přes telefon.
Většina pojišťoven má na hlavní stránce své internetové prezentace odkaz na online pojištění, ne vždy však vede na všechny nabízené produkty. Někde se klient dostane na stránky pro online nákup jedním „proklikem“, jinde musí na webu „brouzdat“ déle. Tak je to například u pojišťovny Uniqa . Ta sice hned na hlavní stránce naviguje na online autopojištění, cestovní pojištění je ale schované pod pojištěním občanů. Online formulář i konkrétní informace k pojistkám jsou přehledné a výstižné. Uživatelsky příjemná je i možnost výpočtu ceny cestovního pojištění bez zadání osobních údajů. Pojišťovna nabízí i dodatečný výtisk již sjednané pojistné smlouvy. To nabízejí u svých dvou online produktů i v pojišťovně Generali nebo u Kooperativy . Ta se ale momentálně více orientuje na prodej pojistek přes telefon a rozšíření nabídky online produktů lze podle mluvčího Kooperativy Marka Vícha očekávat nejdříve příští rok.
Jaké všechny typy pojištění je také možné sjednat online
- Cestovní
- Úrazové
- Povinné ručení
- Havarijní
- Domácnosti
- Stavby
- Rekreační nemovitosti
- Odpovědnosti
- Zdravotní připojištění
Na hlavní webové stránce ČSOB Pojišťovny je odkazů na online pojistky řada. Kdo je zde poprvé, může být z jejich množství poněkud zmaten. V akčních nabídkách ho lákají úderné nadpisy na sjednání pojistek se slevou, v postranních lištách jsou zase další odkazy na výpočet, sjednání pojištění a sekci "klient online". Teprve „proklikáním“ všeho se může dotyčný ujistit, co kde najde. Stávající klienti mohou vstoupit do už sjednaných pojistných smluv přímo přes tlačítko „klient online“. Správa vlastních pojistných smluv klientem přes internet je v Česku spíše ojedinělou službou. Většina tuzemských pojišťoven zatím stále dává přednost nahlížení do klientských smluv jedině přes vlastní telefonní operátory. Z dostupných informací se ale dá usuzovat, že se k online přístupu k pojistným smlouvám možná odhodlají brzo i další hráči na trhu.
U online pojištění může klienta ČSOB Pojišťovny zaskočit požadavek na instalaci certifikátu, bez něhož může být problém dále pokračovat ve sjednávání pojistky. Sice se nejedná přímo o chybu ČSOB pojišťovny, protože komplikace způsobují aktualizace programů společnosti Microsoft. Nicméně nutnost instalace může někoho odradit od pojištění právě u této pojišťovny, ač se jedná jen o několikaminutovou záležitost.
Na prodej online prodej pojistek výrazně cílí především Česká pojišťovna . Potencionálnímu klientovi už přímo na hlavní stránce nabízí animovaného průvodce, který současných sedm online produktů pojišťovny přibližuje obrazem i zvukem a směruje i na odkaz na kalkulátor pro výpočet pojistného. Některé kalkulačky je možné vyplnit anonymně (například u cestovní pojistky), u jiných - jako je třeba u pojištění odpovědnosti – se ale vyžaduje vyplnění osobních údajů (rodné číslo atd.). Bez nich kalkulátor zájemce dál nepustí, což nemusí být každému zrovna příjemné.
Zajímavý způsob přímého prodeje cestovního pojištění nabízí pojišťovna Generali . Vedle klasické možnosti pořízení pojistky přes internet či telefon ještě umožňuje sjednání pojištění i prostřednictvím mobilního telefonu, což je v tuzemsku novinka. Využít ji přitom může uživatel kteréhokoliv mobilního operátora. Stačí jen poslat textovou zprávu SMS nebo využít wap. Přes mobilní telefon je možné nejen cestovní pojistku sjednat, ale nakonec i zaplatit. Generali přes přímé kanály nabízí vedle cestovního pojištění jen povinné ručení . Rovněž Allianz má omezenou nabídku online produktů. Vedle cestovního pojištění a autopojištění (povinné ručení, havarijní pojištění) umožňuje do určité míry „online“ sjednat i penzijní připojištění, stejně jako Generali. Zájemce ale musí podepsanou smlouvu odeslat poštou.
Zbytečně složitě může vypadat sjednávání online pojistky u České podnikatelské pojišťovny (ČPP). Z hlavní stránky se sice klient dostane na jednoduchý a srozumitelný rozcestník, pokud si ale zvolí konkrétní produkt, „vypadne“ na něj rovnou informace o závazku nebo přímo formulář online smlouvy. Ve srovnání s jednoduchou a přehlednou stránkou, kterou má třeba již zmiňovaná Uniqa, to působí relativně nepřehledně a složitě. Tuto situaci by mohl případně řešit odkaz na „postup sjednávání“, stránka je ale zatím v přípravě, takže klientovi nepomůže. Na stránkách sice nechybí kalkulačka pro online výpočty pojištění, samotné tarifní sazby jsou ale dobře ukryté.
Prodeje pojištění přes internet a telefon se v Česku každým rokem výrazně zvyšují. Například jen u České pojišťovny, se meziročně už na začátku letošního roku více než zdvojnásobily. Meziroční nárůsty prodejů o desítky až stovky procent hlásí i jiné pojišťovny. Do budoucna je tak pravděpodobné, že se současná nabídka pojišťovacích produktů nabízených přes přímé kanály ještě podstatně rozšíří, což je pro klienty dobrá vyhlídka.