Dlouho jsme váhali, zda si pro zpáteční cestu do Španělska vybrat trasu přes Rakousko a Itálii nebo tradičně přes Německo a Francii. Vzdálenost je přibližně stejná, cca 2700 km. Cesta přes Rakousko a Itálii by byla asi zajímavější a hezčí, ale my jsme si nakonec vybrali druhou možnost, protože tuto cestu už známe a celkem jsme spěchali, abychom co nejdříve byli zase zpátky v létě.
V Ostravě jsme nakoupili LPG za 800 Kč, benzín za 1600 Kč a desetidenní dálniční známku pro ČR. Nejeli jsme po dálnici na Brno, ale zvolili jsme trasu severní, přes Hradec Králové, Prahu, směrem na Rozvadov. Před hranicí, v Nýřanech, jsme podle této webové stránky https://lpg.cernosice.cz/index.php?page=vypis.php&f=50&kraj=&okres=&mesto=&cena=1, našli benzínku s nejnižší cenou pohonných hmot, koupili LPG za 677 Kč, a vydali se do Německa. Tady se za dálnice neplatí žádné poplatky. Německá dálnice je pohodlná, značení benzínek s LPG také přehledné. Jediný problém při tankování LPG v Německu byl v tom, že systém připojení hadice je nekompatibilní a je třeba použít redukci. My jsme měli dva typy s sebou, Italský typ a Holandský typ. Ale v Německu mají jiný, výhodou je, že nemusíte mít vlastní, zapůjčí vám ji na požádání zdarma.
Typy redukcí :
V Německu jsme tankovali jednou, těsně před hranicí s Francii. Bylo to v BAD RAPPENAU, za 27,44 EUR, 722,11 Kč.
Ceny LPG ve Francii jsou vyšší než v Německu. Od Mulhouse ve Francii jsme začali platit dálniční poplatky. Celkem jsme zaplatili 53 Eur. Tankování LPG je velice jednoduché, používají stejný adaptér jako my v ČR. Ve Francii jsme také přespali v hotelu, blízko dálnice. Cena 42 Eur. Tankovali jsme 4krát.
Největší obavy z tankování jsme měli ze Španělska. Loni jsme po celé trase ve Španělsku našli pouze dvě čerpací stanice s LPG. Letos jsem jich našla hodně. Ale ještě další věc jsme brali do úvahy, loni se nám nepodařilo najet na neplacenou silnici přes Španělsko, která vede souběžně s placenou autostradou, letos se nám to podařilo, jenže jsme vjeli do Girony, kde se silnice opravovala, byla tam objížďka a tam jsme se točili asi půl hodiny a ať jsme jeli, kam jsme jeli, vždy jsme se vrátili na to samé místo k objížďce. Tak jsme to vzdali a pokorně najeli na tu placenou dálnici, což byl asi záměr. Nicméně, někde u Barcelony, jsme opět najeli na souběžnou neplacenou silnici.
Čerpací stanice s LPG, podél naší trasy, jsme měli vytištěné,takže jsme byli celkem v pohodě. Cena LPG je nižší než ve Francii, cca 0,78-0,79 Eur za litr. Podle informací jsme měli ve Španělsku použít adaptér Holandského typu. Ale nebylo to tak. Tento adaptér se použít nedal. Obsluha u čerpačky nám zapůjčila jejich adaptér, ale ten také nefungoval. Takže jsme dojeli do Torre na benzín. Tady ve městě Torrevieja už je také jedna stanice, která má LPG, ale ještě jsme tam nebyli.
Celkem tedy nás stála cesta : poplatky 74,7 Eur, tj. 1964 Kč a pohonné hmoty za 269 Eur, tj. 7078 Kč + hotel. A byla asi o 2 hodiny delší, než kdybychom jeli po placené autostrádě.